Let's begin!
Terminologie
Ampère, kilowatt, kilowattuur, wisselstroom opladen, gelijkstroom opladen, ... Laat je niet intimideren door al die definities en nieuwe termen. Met een goed begrip van de termen kilowatt en kilowattuur kom je al een heel eind. En wij zijn er om ze je allemaal uit te leggen!
Kilowatt
Kilowatt is het vermogen van een oplaadpunt. Hoe hoger, hoe sneller je kunt opladen. Thuis opladen via een standaard stopcontact gaat het langzaamst (2,3 kilowatt). Een laadpunt of laadpaal thuis of in het openbaar kan tussen de 3,7 en 22 kilowatt leveren. Dan gaat het opladen dus 5 tot 10 keer sneller. In huiselijke omgevingen is het vaak zelfs tot 11 kilowatt.
Snelladers langs de weg doen het nog beter. Maar de maximale laadsnelheid wordt ook beperkt door de omvormer in je auto. Die omvormer is alleen de beperkende factor voor AC-laden. Het vermogen kan worden ingesteld in de 'voertuiginstellingen' of via de 'instellingen laadstation'.
Kilowattuur van je batterij
De batterij in kilowattuur is je 'tankcapaciteit'. Dit is de hoeveelheid elektriciteit die je accu kan opslaan. Met een batterij van 80 kilowattuur heb je theoretisch voor ongeveer 4 uur of 400 kilometer stroom, met een gemiddeld verbruik van 20kWh. Dit is wel afhankelijk van je rijstijl en gemiddelde snelheid, het gewicht van je voertuig en het weer, waarbij de temperatuur een grote rol speelt. Bandenspanning, bandenmaat en meer specifiek de breedte van de band hebben ook een enorme invloed op het verbruik. Al deze factoren hebben een veel grotere invloed op hoe ver je kunt rijden dan met een diesel- of benzinevoertuig.
Kilowattuur verbruik
Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 20 kilowattuur of minder. Hoe lager, hoe zuiniger. Accucapaciteit gedeeld door verbruik geeft je de actieradius. Met een batterij van 80 kilowattuur kun je ongeveer 4 uur of 400 kilometer rijden. Dit is een 'ideale' norm die in de praktijk vaak lager ligt. Hoe hoger je snelheid, hoe hoger je verbruik. Op de snelweg verbruik je dus aanzienlijk meer dan in de stad. Probeer ook de accu niet helemaal leeg te rijden. Dat is niet zo goed voor de gezondheid van je accu.
Maximaal laadvermogen
De maximale laadcapaciteit is het vermogen dat je auto kan ontvangen om de accu op te laden. Niet elk oplaadpunt heeft dezelfde oplaadcapaciteit. Dit is belangrijk voor snel opladen tijdens lange ritten. Als je veel lange ritten maakt, let hier dan op bij het maken van je keuze. De energie van een snellader gaat direct naar de accu en hoeft niet door de omvormer in je auto. Daardoor kan je auto met een snellader een hogere laadcapaciteit aan dan via een ander laadpunt.
State of Health (SoH)
De staat van gezondheid van je batterij is de lading die je batterij nog kan opslaan. Deze neemt elk jaar een beetje af, maar de impact is vrij beperkt. Het wordt beïnvloed door de accutechnologie in uw voertuig en uw laadgedrag. Vaak snelladen, continu de grenzen van de accucapaciteit opzoeken, kan de accu sneller doen verslijten. De optimale laadtoestand ligt tussen 20 en 80%. Staat je auto meerdere dagen stil? Laad hem dan niet hoger op dan 80% en zorg voor een ruime marge boven de 20%, want elke accu verliest energie, zelfs als hij stilstaat.
Laadtijd
Laadtijd is accucapaciteit gedeeld door laadsnelheid. Het opladen van 88 kilowattuur bij 11 kilowatt duurt 8 uur. De laatste 20% laadt langzaam op. Dit is nog een reden waarom het beter is om onderweg niet volledig op te laden, maar hooguit 80% of minder, zolang je maar zonder zorgen op je bestemming aankomt.
Watt, Ampère, Volt
Allemaal termen die je als leek niet echt nodig hebt. Ampère is stroom en geeft aan hoeveel elektronen er door een apparaat stromen en Volt geeft aan hoeveel energie elk van deze elektronen met zich meedraagt. Watt geeft aan hoeveel energie een apparaat daadwerkelijk per seconde verbruikt. Daarom is dit voor je elektrische voertuig de belangrijkste eenheid om rekening mee te houden.
AC/DC
Elektronische apparaten werken op gelijkstroom - DC. Het lichtnet levert wisselstroom - AC. Het moet dus worden omgezet via een omvormer. Een omvormer zit in je auto of in het laadstation. Een omvormer in het laadstation laadt sneller op, maar is aanzienlijk duurder. Daarom vind je ze alleen in snellaadstations of soms op het werk. Voor gelijkstroom zijn het de accutechnologie en het BMS (accumanagementsysteem) die het vermogen regelen.
CCS en CHAdeMO stekkers
CCS is de norm voor DC laden. Franse en Aziatische wagens hadden vroeger CHAdeMO stekkers. Die zijn anders en niet compatibel met CCS. Soms vind je nog CHAdeMO-laadpunten op publieke stations. Maar de stekkers zijn makkelijk te onderscheiden.
Step 1
Eerste stappen
Welke actieradius heb ik nodig?
Wat je precies nodig hebt, hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af. Wat ik je wel kan zeggen, is dat je niet zomaar moet afgaan op de cijfers die de constructeur meegeeft. Niet dat hij liegt, maar die actieradius haal je enkel in de optimale omstandigheden. Om er een goed beeld van te krijgen, kan je best vermenigvuldigen met 0,8. 100km wordt dus 80. Wil je in de winter meer zekerheid, vermenigvuldig dan nog eens met 0,8. 80km wordt dan 64. Dus als je op een normale manier rijdt, is het meest voorzichtige scenario dat je onder alle omstandigheden 70% van de aangegeven actieradius haalt.
Wat zijn nu de meest nuttige opties?
Sowieso een van de leukste dingen bij het leasen van een nieuwe auto. Een van de belangrijkste tips die ik je kan meegeven is dat de klassieke airco en verwarming erg veel energie vragen. Dit kan je gemakkelijk 10 tot 20km in actieradius schelen. Daarom is het bijvoorbeeld een goed idee om zetelverwarming en stuurverwarming te nemen, maar ook om voor een warmtepomp te kiezen. Deze vragen allemaal minder energie van de batterij.
Iets totaal anders, maar wel iets dat mensen vaak over het hoofd zien, is dat ook de banden een grote invloed hebben. Een standaard maat zal veel minder energie kosten dan een bredere versie en een open velg zal meer energie vragen dan een gesloten versie.
Waarmee moet ik rekening houden bij publieke oplaadpunten?
Bij het gebruik van een elektrische wagen kan je best een aantal van je routines veranderen. Altijd je tank bijna volledig leegrijden bijvoorbeeld, werkt niet al te best bij een elektrische wagen. Liefst plug je deze in elke keer dat je voor een langere periode stilstaat. MAAR! Dat geldt natuurlijk voor elke bestuurder van een elektrische wagen en dus wordt er flink geïnvesteerd in oplaadpunten.
Laad je niet bij je thuis op, dan is het ook maar zo netjes om je wagen te verplaatsen zodra hij voldoende is bijgeladen; ook op je werk. Om bestuurders hierrond te sensibiliseren, wordt er bij meer en meer publieke laadpalen een extra kost aangerekend wanneer een voertuig ingeplugd blijft met volle batterij. Dat wil je natuurlijk niet.
Wat met een Thuislaadpunt?
Thuis een laadpunt? Daar komen wel wat overwegingen bij kijken. Om een voorbeeld te geven: woon je samen met iemand die ook een bedrijfswagen heeft? Dan is het waarschijnlijk dat jullie binnenkort beiden een laadpunt nodig hebben. Maar hoe regel je dat met beide werkgevers? En hoe zit het nu met je stroomverbruik of je verantwoordelijkheid wanneer er iets fout gaat met het laadpunt? En wat als je over enkele jaren elektriciteit kan tanken uit je bedrijfswagen voor je verbruik thuis…?
Beslis niet overhaast. Zo’n laadpunt gaat zeker 6 à 7 jaar mee en tegen dan is er waarschijnlijk al weer heel veel veranderd. Van de goedkoopste oplossing vandaag heb je morgen misschien spijt. Laat je dus zeker goed adviseren.
Is het altijd een auto met automaat?
Neem maar een zaag en hop, weg met die linkervoet! Niet meer nodig!
Beetje overdreven misschien, maar een elektrische wagen is AL-TIJD automaat. Het is even wennen en opletten dat je niet vol in de remmen gaat wanneer je denkt te gaan ontkoppelen. Maar geloof ons, dat duurt niet lang en dan begint het: het gelukzalige gevoel van automatisch rijden.
Is de optreksnelheid wennen?
Met een elektrische wagen krijg je meteen alle energie krijgt die je vraagt. Als je dan ook niet moet schakelen, vlieg je natuurlijk meteen uit de startblokken. Dat is een leuk gevoel maar doe het in het begin toch maar kalm aan. Zeker bij regen of sneeuw wil je de controle niet verliezen.
Onze tip: eerst even rustig aan gewoon worden voor je met je rechtervoet door je chassis stampt!
Is er een groter risico op brand en elektrocutie?
We kunnen je geruststellen: die risico’s zijn niet hoger dan bij diesel of bezine. Wel is het zo dat wanneer de batterij van een elektrische wagen vuur vat, dit heel moeilijk te doven is. Het voertuig moet dan zelfs enkele dagen volledig onder in een waterbasin.
Ook elektrocutie is geen risico. Water, sneeuw, de carwash of tuinslang … allemaal geen probleem. De batterij koppelt namelijk in milliseconden los, waardoor de stroomtoevoer afgesloten wordt.