Voor je vertrek!
Tips & Tricks
Check voor vertrek: waar kan ik onderweg laden?
Om de laadstops onderweg zo optimaal mogelijk in te plannen, kan je best de navigatie van je wagen gebruiken. Zo kan de wagen zelf berekenen welke stops nodig zijn in functie van het batterijniveau van je wagen. Daarnaast zullen bepaalde wagens ook de temperatuur van hun batterij voor een snel-laadbeurt op peil brengen (in de winter dus verwarmen), zodat het laadproces onmiddellijk kan aanvangen aan een zo hoog mogelijk laadvermogen.
Let's talkBoek een laadpaal op je vakantiebestemming
Laden bij hotels is in de praktijk makkelijker gedacht dan geboekt. Want zeker in het hoogseizoen ontvangt een hotel met laadpalen vrijwel zeker méér mensen met EV’s dan er laadpunten zijn. Bij gedeelde laadpunten (zoals aan hotels) geldt de gouden regel: “wagen opgeladen, plaats vrij maken!”
Let's talkVermijd overbodige kilo's
Probeer je bagage zoveel mogelijk te beperken als je op reis gaat en laat geen zware spullen achter in de auto die je niet meteen nodig heb, zoals werkmateriaal of sportbenodigdheden. Elke kilogram die je moet meesleuren, kost immers energie en dus rijbereik.
Let's talkVermijd een koude batterij
Een accu functioneert het best tussen ongeveer 15 en 25°C. Bij lagere temperaturen zal de beschikbare capaciteit aanzienlijk afnemen en zal je dus minder ver op één batterijlading kunnen rijden. Idealiter parkeer je je EV in de winter ergens beschut, bij voorkeur in een garage waar je de batterij ook kan opladen. Sterke aanrader: stel voor vertrek de voorverwarming van de batterij in!
Let's talkLaden!
Tips & Tricks
Neem de juiste laadpas(sen) mee
In het buitenland heb je voor lokale laadpalen soms lokale passen nodig. Langs de snelwegen kun je stilaan wel overal terecht. Apps zoals Electromaps en Chargemap bieden vaak een oplossing om te checken welke laadpas je waar kan gebruiken. In Oostenrijk helpt Smatrics je op weg, in Spanje is dat Electromaps.
Let's talkNeem een thuislaadsnoer mee
Heb je een thuislaadsnoer? Neem het voor de zekerheid mee. Mocht er toch iets misgaan en je kan de volgende laadpaal niet meer bereiken, dan kan je – langzaam – bijladen aan een normaal stopcontact.
Lees meerGebruik je ingebouwde navigatiesysteem
EV’s sturen gebruikers heel gericht naar het optimale laadpunt langsheen hun traject. Bovendien is het slimmer je laadpunt te kiezen vanuit je ingebouwde navigatiesysteem, zelfs indien je dit nooit gebruikt voor je reisroute. Je boordcomputer zorgt er dan voor dat je batterij op de ideale gebruikstemperatuur is wanneer je aankomt bij het laadpunt. Op die manier verloopt de laadsessie efficiënter en dus sneller!
Let's talkAcclimatiseer de wagen via de app
Op de aandrijving na is de verwarming de grootste energieverslinder van je elektrische auto. Gebruik daarom in de winter de app van je voertuig om deze voor te verwarmen. Doe dit bij voorkeur aan een laadpunt, zodat de energie van de batterij gespaard blijft. Je rijdt dan weg met een volle batterij en een verwarmd interieur!
let's talkRijden!
Tips & Tricks
Zet de banden op de juiste spanning
Autobanden met te weinig druk, zorgen niet alleen voor meer verbruik, maar slijten ook sneller en kunnen een gevaar voor de rijveiligheid betekenen. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning. Banden met een lage rolweerstand laten toe om het energieverbruik te verminderen. De rolweerstand van de banden kan zo’n 25 procent verschil uitmaken bij een volle batterij. Dat levert meer kilometers elektrisch rijplezier op!
Let's talkGebruik eco-modus
De eco-modus zorgt er gedurende alle seizoenen voor dat de auto zuiniger rijdt. Zo zul je langzamer optrekken, zelfs als je het gaspedaal volledig intrapt. Ook zal de eco-modus de intensiteit van je airco beperken wat de batterij ten goede komt.
let's talkVertrek met een volle accu
Voordat je op weg gaat, zorg je ervoor dat de accu van je EV volledig is opgeladen. Dit geeft je een goede start en maximaliseert de actieradius. Onderweg kun je het beste steeds laden tot 80%. Zorg ervoor dat je altijd een laadniveau van minimaal 20% hebt. Dit is de reserve die nodig is om de accu van de elektrische auto bij het starten voldoende op te warmen. Onder deze limiet kan je batterij gevolgen ondervinden en vroegtijdig verouderen, vooral als je onder de 5% zakt.
let's talkBeperk de koeling
Airconditioning en verwarming zijn twee grote energieverbruikers in elektrische auto's. Koel het interieur daarom in de zomer niet te veel: het is slecht voor je gezondheid. Als het in de elektrische auto zit, kun je beter de geventileerde stoelen gebruiken. Die werken namelijk efficiënter om jouw lichaam een warm gevoel te geven.
let's talkMaak optimaal gebruik van regeneratief remmen
Wanneer je je voet van het pedaal haalt, remt de auto vanzelf af en gebruikt het de energie die daarbij vrijkomt om de accu bij te laden. Ga je slim met deze techniek om, dan kun je verder komen op één acculading en slijten de remmen minder snel.
let's talkFun Facts
Let's connect!
Volg ons op LinkedIn
Blijf op de hoogte over de ins & outs van elektrisch rijden via onze sociale media.